Om foreningen

VÆVESKOLEN I GREVE er en selvstændig upolitisk forening. Foreningen har til formål at erhverve og udbrede kendskab til vævning og beslægtede fagområder ved at tilbyde kvalificeret undervisning samt tilrettelægge faglige arrangementer.  Alle interesserede kan blive medlem af foreningen. Det er muligt at melde sig ind i foreningen under kurser, medlemsskab.

Kurser
Kurserne tilbydes som dag-, aften-, weekend- og ugekurser under "Lov om støtte til folkeoplysning" og er åbne for alle.

Udover den praktiske indlæring lægges der vægt på teori, farve- og materialelære. Orientering om de tekstile fags historiske placering og udvikling indgår i undervisningen, og der tilbydes særlige foredrag herom. De fleste kurser foregår i et 125 mdejligt stort lokale på Væveskolen. Enkelte kurser må af pladshensyn foregå i det nærliggende Borgerhus og på Hedelyskolen.

Væveudstyr til rådighed:

17 Idealvæve med 8 skafter og 10 tramper, hvoraf en er forsynet med to trendbomme. Vævebredden er 100 cm

1 computerstyret væv med 24 skafter. Vævebredden er 110 cm

1 væv med 16 skafter og 16 tramper. Vævebredden er 160 cm

5 klapvæve med 4 skafter og 6 tramper. Vævebredden er 80 cm

2 trendborde

2 viftekam 60-10

1 skaftveksler

1 pådragningsknekt

1 opretstående gobelinvæv. Vævebredden er 100 cm

Tilbehør som kamme, spoleapparater, sno-frynseapparater m.m.

Vævematerialer
Enkelte garner kan købes på Væveskolen.

Medlemsskaber
Fora - Læring og kreativitet i fællesskab (tidligere NETOP, netværk for oplysning)
GIF, Garnindkøbsforeningen af 1998
"Dansk Tekstillaug - væv, tryk og broderi" (tidligere S&V)
Støtter Vævekredsene i Danmark

Væveskolen har et righoldigt bibliotek. Bøgerne udlånes til medlemmerne.

Medlemsnyt
Foreningens medlemmer modtager 3 - 4 gang om året foreningens blad MedlemsNYT.

Overnatning
Ved ugekurser kan formidles mulighed for overnatning.

Væveskolen i Greve
Håndværkervænget 12